INNOWACJE PEDAGOGICZNE
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
Tytuł innowacji: „Rok z Brzechwą”
Rodzaj innowacji: program edukacyjny
Autor: Anna Piec, Wioletta Gołębiowska
Nauczyciele realizujący innowację: nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, n-l języka angielskiego, bibliotekarz
Termin realizacji: wrzesień 2022/czerwiec 2023
Czas trwania: 10 miesięcy
Zakres innowacji: 0a, 0b,Ia, Ib, IIa, IIb, IIIa, IIIb
Założeniem projektu jest wprowadzanie dzieci w otaczający świat przyrodniczy, społeczny, emocjonalny poprzez piękno literatury dziecięcej autorstwa Jana Brzechwy, promowanie czytelnictwa, wzbogacanie wiedzy, słownictwa. Projekt zakłada również rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dzieci
w języku angielskim.
Korzyści dla uczniów wynikające z wdrożenia innowacji są następujące:
Uczeń:
- zapozna się z postacią Jana Brzechwy oraz z jego utworami ;
- zainteresuje się czytelnictwem;
- wzbogaci swoje słownictwo, udoskonali swoje umiejętności językowe;
- rozwinie język ojczysty i nowożytny pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, słownikowym,
- pozna czym jest myślenie twórcze,
- rozwinie pamięć i wyobraźnię;
- będzie potrafił rozróżnić emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne;
- wzbogaci wiedzę o otaczającym go świecie, jego różnorodności;
- Korzyści dla nauczyciela wynikające z wdrożenia innowacji są następujące:
- budowanie pozytywnej współpraca z rodzicami, włączanie ich w realizowane działania,
- integracja nauczycieli, dzielenie się inspiracjami, pomysłami,
- możliwość bardziej zbliżenia się do uczniów i poznanie ich w nowych rolach i sytuacjach,
- odkrywanie nowych obszary wiedzy,
- nabywanie wraz ze swoimi uczniami – nowych umiejętności, rozwijanie
- swojej osobowość i warsztat pracy.
Tytuł innowacji: „Ciekawe miejsca – ciekawi ludzie”
to innowacja o charakterze społeczno - przyrodniczo - kulturowym, której zadaniem będzie poznawanie, odkrywanie, badanie przez przeżywanie. Dzieci poprzez swoją aktywność, działanie – poznają bliżej walory przyrodnicze, geograficzne, kulturowe, historyczne naszych okolic i regionu, tradycje naszych przodków.
Autor: Monika Walas
Nauczyciele realizujący innowację: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
Termin realizacji: 1.12.2022 – 30.05.2023 r.
Zakres innowacji: klasy I-III
Inspiracją do wdrożenia tej innowacji były nasze szczególne zainteresowania przeszłością i teraźniejszością naszej „Małej Ojczyzny” – Gminy Strawczyn
i chęć przekazania ich młodym pokoleniom oraz propagowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu.
Korzyści dla uczniów wynikające z wdrożenia innowacji są następujące:
- Wzrost zainteresowania wiedzą społeczno – przyrodniczą i kulturową miejscowości, najbliższych okolic.
- Zrozumienie potrzeby poznawania przyrody i historii najbliższych okolic.
- Odpowiedzialność za stan środowiska.
- Umiejętność współpracy w grupie.
- Rozwój twórczego myślenia i kreatywności.
- Umiejętność planowania i przeprowadzenia obserwacji, odpowiednich działań.
- Atrakcyjne formy spędzania czasu wolnego – sprzyjające zdrowiu fizycznemu
i psychicznemu.
Korzyści dla nauczyciela wynikające z wdrożenia innowacji są następujące:
- Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły.
- Uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych.
- Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o twórczy rozwój swoich wychowanków.
- Podniesienie jakości pracy szkoły.
Zajęcia o charakterze innowacyjnym odbywające się w szkole
- Sprawdzian z treści lektury na platformie Quizizz, Forms- autorskie pytania z lektury opracowane przez nauczyciela w celu sprawdzenia wiedzy z treści utworu w formie gry, do której uczeń przystępuje tylko raz w domu, w wyznaczonym terminie, z ograniczonym czasem rozwiązywania pytań zamkniętych.
- Wypracowanie w parach- uczniowie piszą osobno na swoich kartkach pracę pisemną na zadany temat.
- Lekcje interdyscyplinarne- nauczyciele prowadzą 45-90 minutowe zajęcia, których temat jest wspólny i łączy dwa różne przedmioty, Zagadnienie jest rozwijane z różnych perspektyw, zgodnie z ustalonym podziałem czasowym albo naprzemiennie.
- Lekcja z rowerem na wuefie. Lekcja na basenie.- innowacyjne zajęcia rozwijające , kształcące daną umiejętność według celów założonych przez nauczyciela, w programowym czasie lekcji najczęściej 90 minut.
- Gry terenowe- gry tematyczne, łączące różne umiejętności oparte na wiedzy z różnych przedmiotów, wymagające współpracy.
- Escape room- pokój zagadek jedno przedmiotowych, których rozwiązanie kończy się sukcesem, czyli opuszczeniem pokoju zagadek jako zwycięzca. Łączy umiejętności logicznego myślenia, refleksu i spostrzegawczości, a także wiedzy przedmiotowej i umiejętności korzystania z zasobów zespołu.
- Przerwa na taniec (zumba)- zajęcia z muzyką i układem przyporządkowanym do określonej piosenki w szybkim tempie, wymagający poczucia rytmu i umiejętności odtwarzani lustrzanego odbicia ruchów osoby prowadzącej.
- Przerwa na czytanie- akcja z wykorzystaniem czytanych książek, polegająca na cichym czytaniu w skupieniu.
- Dzień Kropki, Dzień życzliwości, Dzień pustej klasy, Dzień bez plecaka, Zamiast Kwiatka Niosę Pomoc, Szkoła Pamięta- adoptowane akcje, które włączają do udziału całą społeczność uczniowską i propagują atrakcyjne , akceptowalne i rozwijające idee.
- Wieża czytelnicza-akcja mająca na celu rywalizację czytelniczą, której efektem ma być przeczytanie jak największej ilości stron książek przez uczniów klas IV-VI.
- Lapbook- tworzenie książek wiedzy na określony temat, zwykle sporządzanych po omówieniu zagadnienia.
- Makieta historyczna- techniczne wykonanie obiektu historycznego i jego otoczenia w wybranej skali z dowolnego materiału .
- Zhakowana ortografia.
- Profil facebookowy bohatera literackiego -opracowanie biografii – charakterystyki ciekawej postaci literackiej z wykorzystaniem haseł popularniej witryny.
- Wywiad z pisarzem . Odwrócona lekcja z biografii pisarza- przygotowanie przez uczniów interesujących aspektów biografii pisarza.
- Scenki dramowe po angielsku- dramowe ujęcie wybranych sytuacji odkrywające talenty aktorskie i usprawniające język.
- Bogowie olimpijscy- odtworzenie sylwetek mitologicznych postaci przy pomocy strojów, atrybutów i wiadomości.
- Komiks- prezentacja wybranych zdarzeń w formie obrazkowej w celu wykazania się inwencją rysunkową, kreacją językową i twórczą.
- Mistrzostwa szkoły on-line w żonglowaniu piłką
- Konkurs na najbardziej aktywną szkołę w Polsce - w ramach Międzynarodowego Tygodnia Sportu. Konkurs polegał na zebraniu jak największej liczby kroków przez wszystkich uczniów szkoły. Kroki były liczone przez aplikacje Google Fit. (Nasza szkoła zajęła 8 miejsce w Polsce).
- Konkurs wideo o tytuł ,,Najbardziej Inspirującej Aktywności Fizycznej i Sportu Szkoły w Polsce”. Akcja Miała na celu zachęcić uczniów w całej Polsce do ruchu i aktywności fizycznej w czasie pandemii. Nagrodą za wysokie miejsce naszej szkoły w konkursie były warsztaty sportowe przeprowadzone przez Olimpijkę –Marię Wierzbowską (wioślarkę).
- Akcja ,,Zumba - wytańcz swoje zdrowie i samopoczucie”. Zajęcia odbywają się na długiej przerwie. Uczestniczą w nich chętni uczniowie i nauczyciele szkoły
- Zajęcia –wycieczki rowerowe na lekcjach wf i poza lekcjami.
- Lekcje wychowania fizycznego na basenie.
- Mistrzostwa szkoły on - line w skakaniu na skakance
|
|